כל המאמרים
ויחי | הוראות אחרונות
בהפטרתנו (מל"א ב) מלמד דוד, בתור דגם אולטימטיבי של המלכות האידאלית, את שלמה בנו את יסודות ניהול הממלכה כראוי. היסודות
ויגש | גלות שבעים נפש
שלש השקפות שונות זו מזו מוסר יוסף לאחיו כשהוא בא לשפוט את מעשה המכירה. האחת מאשימה את האחים באחריות לנעשה:
מקץ | עדות לבאי עולם
ההפטרה פותחת בשיבת השכינה לציון ובהשלכותיה על האנושות: "רוני ושמחי בת ציון, כי הנני בא ושכנתי בתוכך נאום ה'. ונלוו
וישב | אלומות שמש וירח
מצד אחד השתמש יעקב אבינו בטיעון "הבוא נבוא אני ואמך ואחיך להשתחוות לך ארצה", בתור ראיה לביטול חלומו של יוסף,
וישלח | חכמים מאדום
לימדונו רבותינו (איכה רבה ב, יג) על פסוק מהפטרת פרשתנו: אם יאמר לך אדם: 'יש חכמה בגוים', תאמן. הדא הוא
ויצא | בכורות וצאן
יעקב אבינו ברח מארץ ישראל על רקע טענתו של עשו שגניבת הברכה ממנו מחייבת את יעקב מיתה. עשו מציג את
תולדות | ואת עשיו
מפתיעים הם דברי הגר"א (ליקוטים בסוף ס' סערת אליהו) על הפסוקים הראשונים בהפטרה (מלאכי א, ב-ג): "הלוא אח עשו ליעקב
חיי שרה | הארות על הפרשה
"ואשביעך בה' א-לוהי השמים וא-לוהי הארץ אשר לא תקח אשה לבני מבנות הכנעני אשר אני יושב בקרבו". כשאברהם מתאר את
הפטרת וירא | נס, מדוע?
מדוע עשה אלישע את הניסים המסופרים בהפטרה, ריבוי השמן והחייאת בן השונמית? הלוא אף על פי שיש בכוחם של צדיקים
לך לך | מי הוא פרעה?
פרעה החוטף את שרה אמנו בפרשה, מוּנַע על ידי שיקולים שונים. הצד הפשוט הוא שפרעה שטוף זימה ככל מצרים, מוּנַע
נח | ויתר גוים
בפרשתנו נכרתה ברית כללית עם האנושות לקיים שבע מצוות. אלא שלמרבה הפלא הופרה ברית זו. נאמר בתלמוד: (בבא קמא
בראשית | לבדו
בפרשת בראשית מתארת לנו התורה את בריאת העולם. הבריאה אמורה להיות גילוי המודיע לנו את רבש"ע. אבל אנו רואים במציאות
וילך | ממעמקים
שני מיני תשובה יש. האחד, והוא המצוי, הוא התשובה על חטא מוגדר, כלפי התורה או כלפי המוסר, ודרכיה ידועים: "יש
ניצבים | זוגיות
אומות העולם רגילות לראות באדמתם אב או אם. הביטויים "אמא אדמה", "מולדת", פטריה (אב) ודומיהם בשפות שונות מבטאים את ייחוס
כי תבוא | גיבור בארץ
לכבוד הרב מאיר יהודה גץ זצ"ל שאזכרתו ביום כ"ג באלול שמחת החיים הטבעית אפיינה את הרב גץ. כשאנו עומדים לפגוש