כל המאמרים
תזריע | אביב
מראש חודש ניסן ואילך הוא הזמן הראוי לברכת האילנות המבטאת את הודאתנו על לבלובם של האילנות. שונה היא ברכה זו
שמיני | הפטרת השבוע – טהרת התודעה
בעוד שפרשת פרה עוסקת בטהרתו של יחיד שנטמא, עוסקת ההפטרה של פרשה זו (יחזקאל לו, טז-לח) בטהרת הכלל. טומאת היחיד
צו | הפטרת השבוע – באלה חפצתי
בפרק הסיום של מורה הנבוכים, מציג הרמב"ם את הדעות השונות בדבר תכלית החיים. שלוש הראשונות אינן מספקות תכלית ראויה משום
לקראת פורים
איפה ה'? איפה ה' מופיע במגילה? יש שאמרו שכל מקום שמופיע "המלך" הוא מלכו של עולם ויש שאמרו בראשי התיבות
פקודי | עיון בהפטרת השבוע – מהות המקדש
בחלק הפטרת פקודי הנקרא על ידי הספרדים והתימנים (מלכים א ז, מ-נ) מתוארת עשיית כלי המקדש כמפעלם של שני אנשים:
הפטרת ויקהל | למה הבדק?
חיזוק בדק הבית שנעשה על ידי יואש מלך יהודה בשנת עשרים ושלש למולכו (מלכים ב יב, ז-טז), חל בשנת מותו
כי תשא | עיון בשני היבטים שבפרשת השבוע
שמן המשחה: נס נעשה בשמן המשחה שאינו כלה לעולם. גם לאחר שמשחו בו את המשכן ואת כל כליו, את מלכי
תצוה | אידיאות
יחזקאל הנביא מלמדנו בהפטרתנו (יחזקאל מג, י-כז) את תכנית בית המקדש העתיד להיבנות. צורתו שונה בפרטים רבים משל המשכן ומבית
תרומה | תרומה ואדר
מפורסם המאמר "ושכנתי בתוכם – בתוכו (במשכן) לא נאמר אלא בתוכם". משמעותו היא שעניינה של השכינה השורה במקדש הוא לשכון
משפטים | מוסר וסיבתיות
כִּי-יֵלֵךְ מַלְאָכִי, לְפָנֶיךָ, וֶהֱבִיאֲךָ אֶל-הָאֱמֹרִי וְהַחִתִּי, וְהַפְּרִזִּי וְהַכְּנַעֲנִי הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי; וְהִכְחַדְתִּיו. לֹא-תִשְׁתַּחֲוֶה לֵאלֹהֵיהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם, וְלֹא תַעֲשֶׂה כְּמַעֲשֵׂיהֶם: כִּי הָרֵס
יתרו | עגל חדש
בהפטרת פרשת משפטים (ירמיה לד, ח-כב; לג, כה-כו) מוזכרת הברית אשר כרת צדקיהו מלך יהודה האחרון עם ראשי העם בימיה האחרונים
בשלח | ותשר דבורה
שירתה של דבורה (שופטים פרק ה) מלמדת אותנו רבות: 1. כמו כל שירת נצחון, היא מורה לנו שיש לשמוח על אובדן
בא | על מצות ומרורים
אם המרור הוא זכר למרירות השיעבוד כדברי חז"ל, והמצה מציינת את החירות, היה לכאורה ראוי שהמרור ייאכל בליל בדיקת חמץ,
וארא | מלכויות מתגרות זו בזו
הלקח העיקרי של ההפטרה (יחזקאל כח, כה עד כו, כא), מלבד מה שהיא מדברת על פורענות הנוחתת על מצרים בדומה
שמות | עם שמות או בלי שמות?
יש שמות בתחילת הפרשה: ואלה שמות בני ישראל, ראובן שמעון וגו'. עם מות דור יורדי מצרים ניתן לדור הבא אחריו